Janke M. Faber, Hans Luyten, Adrie J. Visscher
Wat een digitaal toetshulpmiddel doet voor rekenen en motivatie bij kinderen in groep 5
In dit onderzoek is gekeken of een digitaal hulpmiddel effect heeft op de rekenprestaties en motivatie van kinderen in groep 5. Op 79 basisscholen deden in totaal ruim 1.800 leerlingen mee.
De resultaten lieten zien dat kinderen die werkten met dit digitale hulpmiddel beter gingen rekenen en gemotiveerder raakten. Het onderzoek laat dus zien dat zulke digitale tools basisschoolleerlingen kunnen helpen om beter te leren rekenen รฉn er meer plezier in te krijgen.
Patrick Sullivan, Juliann Sergi McBrayer, Suzanne Miller, Katherine Fallon
Hoe leraren digitale toetsen inzetten
Het artikel gaat over een onderzoek naar hoe leraren digitale formatieve toetsen (CBFA) gebruiken. Daarbij is gekeken hoe vaak ze die toetsen inzetten, en hoe dat samenhangt met hun houding, vaardigheden en gevoel van vrijheid bij het gebruiken van digitale technologie in de klas.โ
Het onderzoek toont aan dat leraren die zich zelfverzekerd voelen met technologie, er positief over denken en meer vrijheid ervaren in hun werk, vaker digitale methoden toepassen. Ook bleken er verschillen te zijn per vak, klasniveau en opleidingstype.
Tumaini Kabudi, Ilias Pappas,
Adaptieve leersystemen met kunstmatige intelligentie
Dit artikel gaat over digitale leersystemen die gebruikmaken van kunstmatige intelligentie (AI) om het leren aan te passen aan wat een leerling nodig heeft. De onderzoekers hebben 147 studies geanalyseerd om te zien hoe deze systemen werken, welke technieken ze gebruiken en of ze echt effect hebben.
De onderzoekers concluderen dat zulke systemen veel mogelijkheden bieden, maar in de praktijk nog weinig worden toegepast. Er is nog te weinig bewijs dat ze echt goed werken in gewone klaslokalen. Daarom pleiten de onderzoekers voor meer onderzoek dat aansluit bij de dagelijkse onderwijspraktijk.
Interesse gekregen?
Laat je gegevens achter en we sturen je meer informatie.




