Inspiratie uit de praktijk: hoe één school Copilot optimaal inzet
Daniël vertelt in zijn blog over hoe de overstap op zijn school verlopen is.
Door: Snappet ambassadeur Daniël Vermij – OBS de KAS – Stichting Klasse
Inspiratie uit de praktijk: hoe één school Copilot optimaal inzet
Daniël vertelt in zijn blog over hoe de overstap op zijn school verlopen is.
Door: Snappet ambassadeur Daniël Vermeij – Stichting Klasse
De overstap naar Copilot
Na de zomervakantie zijn we als school volledig overgestapt op Snappet Copilot. Werken met nieuwe programma’s of in dit geval een compleet vernieuwde versie van een bestaand systeem vraagt altijd om aanpassing. In mijn rol als Snappet-coach ben ik verantwoordelijk voor het opstellen en bewaken van schoolafspraken, en begeleid ik collega’s bij het gebruik van het programma in hun rekenlessen. Daarbij merkten we al snel dat bestaande routines en afspraken niet helemaal goed aansloten.
Hoewel ik al met verschillende versies van Snappet heb gewerkt, is deze verandering misschien wel de meest ingrijpende. De nieuwe blokplanning en de flexibiliteit om het lesplan aan te passen zijn grote verbeteringen iets wat zowel collega’s als leerlingen beamen. De planning is overzichtelijker en biedt al veel inzicht vóórdat je de les opent.



Het verdwijnen van de werkpakketten
Het verdwijnen van de werkpakketten werd in het begin minder positief ontvangen. Adaptief werken met werkpakketten is heel lang een vast onderdeel van onze rekenlessen geweest, en dat loslaten was lastig. Dat adaptief werken nog steeds mogelijk is via zelfstandig verwerken per les en per blok werd met veel enthousiasme ontvangen. De manier van lesgeven is in de kern niet veranderd, maar de adaptieve opdrachten worden nu veel effectiever ingezet. Grappig genoeg spreken collega’s nog steeds over “werkpakketten”, terwijl ze eigenlijk “zelfstandig verwerken” bedoelen.
Voor de leerlingen werkt het ook prettig
Onze leerlingen lijken verrassend genoeg weinig moeite te hebben met de overstap. Dankzij de blokplanning is direct zichtbaar welke lessen en taken voor hen klaarstaan. In plaats van een lange lijst met werkpakketten en losse lessen, krijgen ze nu een duidelijk overzicht. Bovendien biedt de blokplanning inzicht in hun persoonlijke ontwikkeling. Wat leerlingen vooral waarderen, is de zelfstandige verwerking per blok. Ze vinden het prettig om op hun eigen niveau te werken aan lesdoelen die eerder zijn aangeboden.
Intervisiemomenten voor effectieve integratie
In de periode tot aan de herfstvakantie hebben we hard gewerkt aan het herzien van bestaande afspraken rondom het gebruik van Snappet. Daarbij stond het geven van goede rekenlessen steeds centraal. Tijdens de bijeenkomsten was er ook ruimte om ervaringen uit te wisselen en stil te staan bij het werken met Copilot. Deze intervisiemomenten zijn erg belangrijk. Ze helpen ons om de nieuwe versie van Snappet snel en effectief te integreren in onze rekenlessen.
In de komende periode gaan we samen onderzoeken hoe we, met behulp van de data die Snappet ons biedt, het eigenaarschap van leerlingen kunnen versterken en hen meer inzicht kunnen geven in hun eigen leerproces.
Hoe het werken met Snappet
onze kwaliteitscultuur veranderde.
onze kwaliteitscultuur veranderde.
Na de zomervakantie zijn we als school volledig overgestapt op Snappet Copilot. Werken met nieuwe programma’s of in dit geval een compleet vernieuwde versie van een bestaand systeem vraagt altijd om aanpassing. In mijn rol als Snappet-coach ben ik verantwoordelijk voor het opstellen en bewaken van schoolafspraken, en begeleid ik collega’s bij het gebruik van het programma in hun rekenlessen. Daarbij merkten we al snel dat bestaande routines en afspraken niet helemaal goed aansloten.
Hoewel ik al met verschillende versies van Snappet heb gewerkt, is deze verandering misschien wel de meest ingrijpende. De nieuwe blokplanning en de flexibiliteit om het lesplan aan te passen zijn grote verbeteringen iets wat zowel collega’s als leerlingen beamen. De planning is overzichtelijker en biedt al veel inzicht vóórdat je de les opent.



Het verdwijnen van de werkpakketten
Het verdwijnen van de werkpakketten werd in het begin minder positief ontvangen. Adaptief werken met werkpakketten is heel lang een vast onderdeel van onze rekenlessen geweest, en dat loslaten was lastig. Dat adaptief werken nog steeds mogelijk is via zelfstandig verwerken per les en per blok werd met veel enthousiasme ontvangen. De manier van lesgeven is in de kern niet veranderd, maar de adaptieve opdrachten worden nu veel effectiever ingezet. Grappig genoeg spreken collega’s nog steeds over “werkpakketten”, terwijl ze eigenlijk “zelfstandig verwerken” bedoelen.
Voor de leerlingen werkt het ook prettig
Onze leerlingen lijken verrassend genoeg weinig moeite te hebben met de overstap. Dankzij de blokplanning is direct zichtbaar welke lessen en taken voor hen klaarstaan. In plaats van een lange lijst met werkpakketten en losse lessen, krijgen ze nu een duidelijk overzicht. Bovendien biedt de blokplanning inzicht in hun persoonlijke ontwikkeling. Wat leerlingen vooral waarderen, is de zelfstandige verwerking per blok. Ze vinden het prettig om op hun eigen niveau te werken aan lesdoelen die eerder zijn aangeboden.
In de komende periode gaan we samen onderzoeken hoe we, met behulp van de data die Snappet ons biedt, het eigenaarschap van leerlingen kunnen versterken en hen meer inzicht kunnen geven in hun eigen leerproces.
Hoe het werken met Snappet
onze kwaliteitscultuur veranderde.
onze kwaliteitscultuur veranderde.
Na de zomervakantie zijn we als school volledig overgestapt op Snappet Copilot. Werken met nieuwe programma’s of in dit geval een compleet vernieuwde versie van een bestaand systeem vraagt altijd om aanpassing. In mijn rol als Snappet-coach ben ik verantwoordelijk voor het opstellen en bewaken van schoolafspraken, en begeleid ik collega’s bij het gebruik van het programma in hun rekenlessen. Daarbij merkten we al snel dat bestaande routines en afspraken niet helemaal goed aansloten.
Hoewel ik al met verschillende versies van Snappet heb gewerkt, is deze verandering misschien wel de meest ingrijpende. De nieuwe blokplanning en de flexibiliteit om het lesplan aan te passen zijn grote verbeteringen iets wat zowel collega’s als leerlingen beamen. De planning is overzichtelijker en biedt al veel inzicht vóórdat je de les opent.



Het verdwijnen van de werkpakketten
Het verdwijnen van de werkpakketten werd in het begin minder positief ontvangen. Adaptief werken met werkpakketten is heel lang een vast onderdeel van onze rekenlessen geweest, en dat loslaten was lastig. Dat adaptief werken nog steeds mogelijk is via zelfstandig verwerken per les en per blok werd met veel enthousiasme ontvangen. De manier van lesgeven is in de kern niet veranderd, maar de adaptieve opdrachten worden nu veel effectiever ingezet. Grappig genoeg spreken collega’s nog steeds over “werkpakketten”, terwijl ze eigenlijk “zelfstandig verwerken” bedoelen.
Voor de leerlingen werkt het ook prettig
Onze leerlingen lijken verrassend genoeg weinig moeite te hebben met de overstap. Dankzij de blokplanning is direct zichtbaar welke lessen en taken voor hen klaarstaan. In plaats van een lange lijst met werkpakketten en losse lessen, krijgen ze nu een duidelijk overzicht. Bovendien biedt de blokplanning inzicht in hun persoonlijke ontwikkeling. Wat leerlingen vooral waarderen, is de zelfstandige verwerking per blok. Ze vinden het prettig om op hun eigen niveau te werken aan lesdoelen die eerder zijn aangeboden.
Intervisiemomenten voor effectieve integratie
In de periode tot aan de herfstvakantie hebben we hard gewerkt aan het herzien van bestaande afspraken rondom het gebruik van Snappet. Daarbij stond het geven van goede rekenlessen steeds centraal. Tijdens de bijeenkomsten was er ook ruimte om ervaringen uit te wisselen en stil te staan bij het werken met Copilot. Deze intervisiemomenten zijn erg belangrijk. Ze helpen ons om de nieuwe versie van Snappet snel en effectief te integreren in onze rekenlessen.
In de komende periode gaan we samen onderzoeken hoe we, met behulp van de data die Snappet ons biedt, het eigenaarschap van leerlingen kunnen versterken en hen meer inzicht kunnen geven in hun eigen leerproces.


