Oplossing

Werkwoordspelling met schema

Uit onderzoek blijkt dat leerlingen werkwoordspelling het best leren wanneer ze dat steeds volgens dezelfde denkstappen doen (de algoritmische strategie) (Assink, 1983; Zuidema, 1988). Een belangrijk hulpmiddel bij deze strategie is een schema, waardoor leerlingen steeds weer diezelfde denkstappen nemen en zo altijd bij de juiste spelling van het werkwoord uitkomen.

Nieuwe lessen
In de nieuwe lessen werkwoordspelling leren leerlingen de begrippen en procedures die ze nodig hebben om het schema goed te gebruiken en uiteindelijk goed te kunnen spellen. De nieuwe lessen sluiten volledig aan op het schema. Wat je in de instructieles behandelt, zien leerlingen ook één-op-één terug in het schema. Zo kunnen leerlingen de stappen zelf goed volgen en is de structuur altijd hetzelfde.

Schema voor werkwoordspelling
Bij elke les werkwoordspelling vind je het schema in de blauwe knop boven in beeld. Print het schema uit voor je leerlingen zodat ze deze er bij de lessen naast kunnen houden. Er is een schema voor groep 5/6 en een voor groep 7/8, zodat leerlingen alleen voor zich hebben wat voor hen in dat leerjaar relevant is. Daarnaast is er een compleet overzicht voor de leerkracht, dat je kunt vinden bij de methodedocumentatie via je lessenplan.

Vanaf volgend schooljaar is het schema ook als handig opzoekboekje te verkrijgen.

Misschien vind je deze oplossingen ook interessant?

  • Op zoek naar een alternatieve les?

    Op veler verzoek zijn de alternatieve lessen terug in het dashboard. Je vindt de extra...

  • Soms een les op papier maken? Dat kan!

    Wil je je klas bepaalde lessen liever op papier laten maken? Goed nieuws: dit is...

  • Toetsdoelen in het werkpakket zetten?

    Wist je dat je de leerdoelen uit de toets heel eenvoudig kunt klaarzetten voor...