Snappet automatiseren
Automatiseren is een essentieel onderdeel binnen het rekenonderwijs. Onderzoek toont aan dat effectief automatiseren vraagt om begrip vóór snelheid, kort en frequent oefenen, actief ophalen van kennis, een slimme opbouw en gerichte oefening op maat.
Snappet brengt al die didactische principes samen in één omgeving. Geen losse programma’s of versnipperd inzicht meer: automatiseren is nu volledig geïntegreerd in Snappet. Op deze manier werk je aan begrip, vaardigheid en vlotheid binnen één omgeving. Met direct inzicht in de voortgang van je leerlingen.
Zodat jij kunt blijven doen wat het belangrijkst is: geweldig lesgeven.
Snappet automatiseren
Automatiseren is een essentieel onderdeel binnen het rekenonderwijs. Onderzoek toont aan dat effectief automatiseren vraagt om begrip vóór snelheid, kort en frequent oefenen, actief ophalen van kennis, een slimme opbouw en gerichte oefening op maat.
Snappet brengt al die didactische principes samen in één omgeving. Geen losse programma’s of versnipperd inzicht meer: automatiseren is nu volledig geïntegreerd in Snappet. Op deze manier werk je aan begrip, vaardigheid en vlotheid binnen één omgeving. Met direct inzicht in de voortgang van je leerlingen.
Zodat jij kunt blijven doen wat het belangrijkst is: geweldig lesgeven.
Vijf wetenschappelijk onderbouwde principes van effectief automatiseren
1. Begrip vóór snelheid
Automatiseren is effectief als het voortbouwt op inzicht (Baroody, 2006; Rathmell, 2015). Leerlingen moeten eerst begrijpen wat ze doen, vervolgens ontwikkelen ze de procedure of strategie en daarna volgt het vlot leren rekenen.
Hoe werkt dit in Snappet?
✓ Het opbouwen van begrip en ontwikkelen van de procedure gaat via de reguliere rekenlessen
✓ De passende automatiseerdoelen volgen pas nadat het bijbehorende leerdoel op begrip en procedure is behandeld
✓ In het Rekenmuurtje zijn alle leerdoelen (begrip, procedure en vlot rekenen) visueel aan elkaar gekoppeld
✓ Per leerling is duidelijk zichtbaar wie er klaar is om te starten met automatiseren



2. Korte, frequente oefening
Regelmatig kort oefenen is effectiever dan lange oefenblokken. Het spacing effect (Cepeda et al., 2006) laat zien dat dagelijks 5 tot 10 minuten oefenen beter werkt voor langdurige beheersing dan het oefenen in langere sessies.
Hoe werkt dit in Snappet?
✓ Automatiseertaken zijn een structureel onderdeel van je rekenmethode
✓ Korte, gespreide oefenmomenten staan op de planning van groep 3 t/m 6
✓ Blijf verder automatiseren aan eigen doelen binnen het Rekenmuurtje
3. Actief ophalen van kennis
Leren wordt sterker wanneer leerlingen informatie actief ophalen uit hun geheugen, in plaats van alleen (passief) te herkennen of na te doen. Dit principe heet retrieval practice (Roediger & Karpicke, 2006; Wong et al., 2020) en zorgt voor diepere verwerking en betere onthouding op de lange termijn.
Hoe werkt dit in Snappet?
✓ Tijdens het oefenen worden leerlingen gestimuleerd om kennis actief op te halen
✓ Directe feedback zorgt ervoor dat leerlingen stil kunnen staan bij hun antwoord
✓ Na een fout kan de leerling direct een nieuwe poging doen, waardoor het juiste antwoord gelijk wordt opgeslagen in het geheugen


4. Eerst doelgericht oefenen, daarna mixen
Een effectieve oefenstrategie begint met focus op één onderdeel (blocken) en bouwt daarna uit naar variatie tussen onderdelen (mixen). Door het afwisselen van doelen – na het doelgericht oefenen – wordt informatie beter opgeslagen in het geheugen voor de lange termijn (Taylor & Rohrer; 2010).
Hoe werkt dit in Snappet?
✓ Leerlingen starten het automatiseren met specifieke taken op één doel
✓ Zodra beheersing op specifieke leerdoelen zichtbaar is, schakelt Snappet automatisch over op gemixt oefenen
5. Adaptief oefenen aan eigen taken
Automatiseren vraagt om oefening op maat, herhaling over tijd en een veilige leeromgeving (Fuchs et al., 2021; Sweller, 2011; Dowker, 2019). Door effectief te differentiëren worden leerlingen gestimuleerd om te groeien op de juiste onderdelen en blijven ze gemotiveerd.
Hoe werkt dit in Snappet?
✓ Snappet stemt het tempo en moeilijkheid af op waar de leerling staat
✓ Aangeleerde stof wordt bewust herhaald om de kennis beter en langer te onthouden
✓ Leerlingen zien hun voortgang binnen hun eigen omgeving: geen klassikale ranglijsten


Vijf wetenschappelijk onderbouwde principes van effectief automatiseren
1. Begrip vóór snelheid
Automatiseren is effectief als het voortbouwt op inzicht (Baroody, 2006; Rathmell, 2015). Leerlingen moeten eerst begrijpen wat ze doen, vervolgens ontwikkelen ze de procedure of strategie en daarna volgt het vlot leren rekenen.
Hoe werkt dit in Snappet?
✓ Het opbouwen van begrip en ontwikkelen van de procedure gaat via de reguliere rekenlessen
✓ De passende automatiseerdoelen volgen pas nadat het bijbehorende leerdoel op begrip en procedure is behandeld
✓ In het Rekenmuurtje zijn alle leerdoelen (begrip, procedure en vlot rekenen) visueel aan elkaar gekoppeld
✓ Per leerling is duidelijk zichtbaar wie er klaar is om te starten met automatiseren



2. Korte, frequente oefening
Regelmatig kort oefenen is effectiever dan lange oefenblokken. Het spacing effect (Cepeda et al., 2006) laat zien dat dagelijks 5 tot 10 minuten oefenen beter werkt voor langdurige beheersing dan het oefenen in langere sessies.
Hoe werkt dit in Snappet?
✓ Automatiseertaken zijn een structureel onderdeel van je rekenmethode
✓ Korte, gespreide oefenmomenten staan op de planning van groep 3 t/m 6
✓ Blijf verder automatiseren aan eigen doelen binnen het Rekenmuurtje
3. Actief ophalen van kennis
Leren wordt sterker wanneer leerlingen informatie actief ophalen uit hun geheugen, in plaats van alleen (passief) te herkennen of na te doen. Dit principe heet retrieval practice (Roediger & Karpicke, 2006; Wong et al., 2020) en zorgt voor diepere verwerking en betere onthouding op de lange termijn.
Hoe werkt dit in Snappet?
✓ Tijdens het oefenen worden leerlingen gestimuleerd om kennis actief op te halen
✓ Directe feedback zorgt ervoor dat leerlingen stil kunnen staan bij hun antwoord
✓ Na een fout kan de leerling direct een nieuwe poging doen, waardoor het juiste antwoord gelijk wordt opgeslagen in het geheugen


4. Eerst doelgericht oefenen, daarna mixen
Een effectieve oefenstrategie begint met focus op één onderdeel (blocken) en bouwt daarna uit naar variatie tussen onderdelen (mixen). Door het afwisselen van doelen – na het doelgericht oefenen – wordt informatie beter opgeslagen in het geheugen voor de lange termijn (Taylor & Rohrer; 2010).
Hoe werkt dit in Snappet?
✓ Leerlingen starten het automatiseren met specifieke taken op één doel
✓ Zodra beheersing op specifieke leerdoelen zichtbaar is, schakelt Snappet automatisch over op gemixt oefenen
5. Adaptief oefenen aan eigen taken
Automatiseren vraagt om oefening op maat, herhaling over tijd en een veilige leeromgeving (Fuchs et al., 2021; Sweller, 2011; Dowker, 2019). Door effectief te differentiëren worden leerlingen gestimuleerd om te groeien op de juiste onderdelen en blijven ze gemotiveerd.
Hoe werkt dit in Snappet?
✓ Snappet stemt het tempo en moeilijkheid af op waar de leerling staat
✓ Aangeleerde stof wordt bewust herhaald om de kennis beter en langer te onthouden
✓ Leerlingen zien hun voortgang binnen hun eigen omgeving: geen klassikale ranglijsten

Vijf wetenschappelijk onderbouwde principes van effectief automatiseren
1. Begrip vóór snelheid
Automatiseren is effectief als het voortbouwt op inzicht (Baroody, 2006; Rathmell, 2015). Leerlingen moeten eerst begrijpen wat ze doen, vervolgens ontwikkelen ze de procedure of strategie en daarna volgt het vlot leren rekenen.
Hoe werkt dit in Snappet?
✓ Het opbouwen van begrip en ontwikkelen van de procedure gaat via de reguliere rekenlessen
✓ De passende automatiseerdoelen volgen pas nadat het bijbehorende leerdoel op begrip en procedure is behandeld
✓ In het Rekenmuurtje zijn alle leerdoelen (begrip, procedure en vlot rekenen) visueel aan elkaar gekoppeld
✓ Per leerling is duidelijk zichtbaar wie er klaar is om te starten met automatiseren



2. Korte, frequente oefening
Regelmatig kort oefenen is effectiever dan lange oefenblokken. Het spacing effect (Cepeda et al., 2006) laat zien dat dagelijks 5 tot 10 minuten oefenen beter werkt voor langdurige beheersing dan het oefenen in langere sessies.
Hoe werkt dit in Snappet?
✓ Automatiseertaken zijn een structureel onderdeel van je rekenmethode
✓ Korte, gespreide oefenmomenten staan op de planning van groep 3 t/m 6
✓ Blijf verder automatiseren aan eigen doelen binnen het Rekenmuurtje
3. Actief ophalen van kennis
Leren wordt sterker wanneer leerlingen informatie actief ophalen uit hun geheugen, in plaats van alleen (passief) te herkennen of na te doen. Dit principe heet retrieval practice (Roediger & Karpicke, 2006; Wong et al., 2020) en zorgt voor diepere verwerking en betere onthouding op de lange termijn.
Hoe werkt dit in Snappet?
✓ Tijdens het oefenen worden leerlingen gestimuleerd om kennis actief op te halen
✓ Directe feedback zorgt ervoor dat leerlingen stil kunnen staan bij hun antwoord
✓ Na een fout kan de leerling direct een nieuwe poging doen, waardoor het juiste antwoord gelijk wordt opgeslagen in het geheugen



4. Eerst doelgericht oefenen, daarna mixen
Een effectieve oefenstrategie begint met focus op één onderdeel (blocken) en bouwt daarna uit naar variatie tussen onderdelen (mixen). Door het afwisselen van doelen – na het doelgericht oefenen – wordt informatie beter opgeslagen in het geheugen voor de lange termijn (Taylor & Rohrer; 2010).
Hoe werkt dit in Snappet?
✓ Leerlingen starten het automatiseren met specifieke taken op één doel
✓ Zodra beheersing op specifieke leerdoelen zichtbaar is, schakelt Snappet automatisch over op gemixt oefenen
5. Adaptief oefenen aan eigen taken
Automatiseren vraagt om oefening op maat, herhaling over tijd en een veilige leeromgeving (Fuchs et al., 2021; Sweller, 2011; Dowker, 2019). Door effectief te differentiëren worden leerlingen gestimuleerd om te groeien op de juiste onderdelen en blijven ze gemotiveerd.
Hoe werkt dit in Snappet?
✓ Snappet stemt het tempo en moeilijkheid af op waar de leerling staat
✓ Aangeleerde stof wordt bewust herhaald om de kennis beter en langer te onthouden
✓ Leerlingen zien hun voortgang binnen hun eigen omgeving: geen klassikale ranglijsten


De belangrijkste verbeteringen
Volledig dekkend van groep 3 t/m 8
Geïntegreerd in de methode
Betere meting van vlotheid
Slimme herhaling en spreiding
Direct gekoppeld aan rekenvaardigheid
De belangrijkste verbeteringen
Volledig dekkend van groep 3 t/m 8
Geïntegreerd in de methode

