Inzichten uit de praktijk en wetenschap

Verdiep je in onderzoeken, artikelen en verhalen van leerkrachten die dagelijks met Snappet werken. Onafhankelijke data en praktijkvoorbeelden laten zien hoe Snappet bijdraagt aan waar wij echt in geloven en dat is: geweldig lesgeven.

Snapppet Ambassadeur Bart Tuerlings – OBS de Venen -Stichting Klasse

Van dashboard naar dialoog: hoe het werken met Snappet onze kwaliteitscultuur veranderde.

Wat mij in de loop der jaren is gaan opvallen, is hoe vaak er binnen het onderwijs in eerste instantie wordt geredeneerd vanuit middelen: een methode, een planning, een set afspraken. Bij ons draaide dat proces langzaam om.” 

Bart Tuerlings schrijft in zijn blog over hoe hij met behulp van Snappet de kwaliteitscultuur op school heeft zien veranderen.

Snappet ambassadeur Daniël Vermij – OBS de KAS -Stichting Klasse

Inspiratie uit de praktijk: hoe één school Copilot optimaal inzet

Na de zomervakantie zijn we als school volledig overgestapt op Snappet-Copilot. Werken met nieuwe programma’s of in dit geval een compleet vernieuwde versie van een bestaand systeem vraagt altijd om aanpassing.

“Hoewel ik al met verschillende versies van Snappet heb gewerkt, is deze verandering misschien wel de meest ingrijpende.” Daniël vertelt in zijn blog over hoe de overstap op zijn school verlopen is.

Joost Dusseldorp & Ellen de Graaf – De Vijfster

Meer maatwerk door adaptieve AI

Goed rekenonderwijs staat al jaren hoog op de prioriteitenlijst van De Vijfster in Capelle a/d IJssel. De school heeft enkele jaren geleden bewust gekozen voor rekenmethode Snappet, met behulp van Chromebooks. Waarom en hoe pakt dit uit in de praktijk?

Erika Schlatter & Marian Hickendorff – Instituut Pedagogische Wetenschappen, Universiteit Leiden

Hoe rekenen leerlingen aan het eind van het basisonderwijs rekenopgaven uit?

Een analyse van de schriftelijke uitwerkingen van deelnemers aan Peil.Rekenen-wiskunde 2019.

“Tegen de verwachtingen in rekenen sterke rekenaars vaker zonder schriftelijke uitwerking dan gemiddelde of zwakke rekenaars en rekenen leerlingen op scholen waar met Snappet of Gynzy wordt gewerkt voor de verwerking vaker op papier dan leerlingen op scholen die niet met deze digitale methodes werken.”

Janke M. Faber, Hans Luyten, Adrie J. Visscher

Wat een digitaal toetshulpmiddel doet voor rekenen en motivatie bij kinderen in groep 5

In dit onderzoek is gekeken of een digitaal hulpmiddel effect heeft op de rekenprestaties en motivatie van kinderen in groep 5. Op 79 basisscholen deden in totaal ruim 1.800 leerlingen mee.

De resultaten lieten zien dat kinderen die werkten met dit digitale hulpmiddel beter gingen rekenen en gemotiveerder raakten. Het onderzoek laat dus zien dat zulke digitale tools basisschoolleerlingen kunnen helpen om beter te leren rekenen én er meer plezier in te krijgen.

Volgens Bartjens – Nina Boswinkel en Annelie Jacobs-Nijenhuis

Praktijkonderzoek:
Kan dat wel kloppen?

In deze tijd van social media, grote hoeveelheden data en verspreiding van nepnieuws is het extra belangrijk dat leerlingen leren kritisch te zijn op wat ze horen en lezen. Reflectie is belangrijker dan ooit.

In dit artikel verkennen we hoe leerlingen nu al reflecteren, vaak zonder dat het expliciet wordt gevraagd. Ook leerkrachten delen hun visie: hoe belangrijk vinden zij reflectie, en hoe geven ze hier aandacht aan in de les?

Tumaini Kabudi, Ilias Pappas, Dag Håkon Olsen

Adaptieve leersystemen met kunstmatige intelligentie

Dit artikel gaat over digitale leersystemen die gebruikmaken van kunstmatige intelligentie (AI) om het leren aan te passen aan wat een leerling nodig heeft. De onderzoekers hebben 147 studies geanalyseerd om te zien hoe deze systemen werken, welke technieken ze gebruiken en of ze echt effect hebben.

De onderzoekers concluderen dat zulke systemen veel mogelijkheden bieden, maar in de praktijk nog weinig worden toegepast. Er is nog te weinig bewijs dat ze echt goed werken in gewone klaslokalen. Daarom pleiten de onderzoekers voor meer onderzoek dat aansluit bij de dagelijkse onderwijspraktijk.

Patrick Sullivan, Juliann Sergi McBrayer, Suzanne Miller, Katherine Fallon 

Hoe leraren digitale toetsen inzetten

Het artikel gaat over een onderzoek naar hoe leraren digitale formatieve toetsen (CBFA) gebruiken. Daarbij is gekeken hoe vaak ze die toetsen inzetten, en hoe dat samenhangt met hun houding, vaardigheden en gevoel van vrijheid bij het gebruiken van digitale technologie in de klas.”

Het onderzoek toont aan dat leraren die zich zelfverzekerd voelen met technologie, er positief over denken en meer vrijheid ervaren in hun werk, vaker digitale methoden toepassen. Ook bleken er verschillen te zijn per vak, klasniveau en opleidingstype.

Wil je meer weten over Snappet?

Laat je gegevens achter en we sturen je meer informatie.

Ik wil een...*
Naam*
Schoolnaam*
Plaats*
E-mailadres*
In welk type onderwijs werk je?*
Maak een keuze:*